Monthly Archives: January 2016

Mammayoga

Eller – foreldreyoga er kanskje mer passende. For pappaer kan også ha nytte av disse stillingene. Som forelder blir det jo en del løfting! Opp og ned fra gulvet, opp og ned i sengen. Og så skal man se ned på denne nydelige lille skapningen hele tiden, i hvertfall når man ammer. Da er det viktig å passe på rygg og skuldre, både å strekke ut og styrke muskulaturen. Her er mine favotittøvelser for tiden.

ammeøvelser01
Adho Mukha Svanasana – downward dog: Denne kan også gjøres med hendene på stellebordet! Bare stå med hoftebreddes avstand mellom føttene, strekk ut armene og slapp av i nakken.

ammeøvelser02
Jeg syns også det er deilig å bøye knærne her, hvile magen mot lårene. Spre fingrene og hold skuldrene vekk fra ørene.

ammeøvelser10
ammeøvelser09
Katt og ku: Stå på alle fire, hoftebreddes avstand mellom knærne, skulderbreddes avstand mellom hendene. Hendene plassert rett under skuldrene, knærne plassert rett under hoftene. Pust inn og svai ryggen, pust ut og krum ryggen.

ammeøvelser11
ammeøvelser12
Thread the needle: Stå på alle fire, strekk den ene armen fram og den andre til siden under deg. Øre og skulder ned i matta.

ammeøvelser04
Prasarita Padottanasana C: Ha god avstand mellom føttene, la tærne peke litt innover. Flett hendene bak ryggen. Pust inn og løft brystet, pust ut og bøy overkroppen fra hofta, hold ryggen rett. Jeg syns det gir best strekk når hodet ikke går helt ned i gulvet, bare nesten. Justèr på føttene og kjenn etter hva du liker best. Her kan du få en kompis til dytte litt på hendene dine så de kommer nærmere gulvet, men det gjør fort litt vondt.

ammeøvelser13
ammeøvelser14
Skulderløft: Helt enkelt. Bare det å bruke noen minutter på å bevege på skuldrene hjelper masse! Løft skuldrene opp mot ørene på innpust, press skuldrene ned på utpust. Sirkler framover og bakover er også fint.

ammeøvelser16
ammeøvelser15
Bevege på hodet: Fra side til side, opp og ned, sirkler. Sakte.

ammeøvelser03
Uttana Shishosana: Stå på alle fire og strekk ut armene, haka i gulvet. Hold rumpa rett over knærne.

11349387_1000945336592257_591930396_n
Og denne da. Selvfølgelig lettest uten baby, men det er veldig koselig å gjøre den sammen! Bruk det du har, det aller beste er en yogablokk, men du kan også bruke bøker som jeg har gjort her. En stabel til midten/øvre del av ryggen og en til hodet. Prøv deg litt fram med hvor du legger ryggen. Dette er skikkelig deilig!

Let it come to you

12362394_939717512786563_246943180_n
Godt nytt år! Over er årets nyttårskyss 😉

Shit, som jeg elsker å ha mammaperm. Og tiden bare raser av gårde! Lille baby er snart 7 måneder gammel og vi koser oss så til de grader at blogging er ganske langt ned på prioriteringslisten akkurat nå. Planen er jo at jeg skal bli flinkere til å oppdatere selvfølgelig, men lillegutt vokser så fort at jeg ikke vil miste et sekund sammen med han.

2016 blir året jeg debuterer som yogalærer – uææ! Så fram til jeg har hatt mine første timer blir det nok (fortsatt) lite oppdaternger herfra, jeg vil jo så gjerne gjøre et godt førsteinntrykk! All min fritid akkurat nå går med til å forberede innhold til timer i barneyoga, ungdomsyoga og voksenyoga. Jeg tenker yoga yoga yoga hele tiden, nynner på chanter inni hodet og drømmer om yoga.

Jeg er utrolig takknemlig for at jeg bare har fått en slik mulighet i fanget. “Let it come to you” hender det at det står på lappene til teposene mine. Det er en ubeskrivelig deilig følelse når noe en har drømt om og fokusert på så lenge bare blir virkelighet. Om jeg må si det selv så føler jeg jo at det er fortjent. Haha. Nå er det faktisk to år siden jeg gikk på teacher training så nå er det på tide å stupe utti det. Jeg kommer aldri til å føle meg klar uansett, og den beste måten å bli bedre på er å øve. Det vil bli utrolig lærerikt! For meg i alle fall, og forhåpentligvis for de jeg skal undervise også. Min store skrekk har alltid vært å stå foran en forsamling og snakke, så dette er virkelig utenfor min komfortsone. Samtidig så føler jeg det å bli mamma har gitt meg en solid boost med selvtillitt, så nå må jeg bare utnytte den mens jeg har den. Jeg kan tenke meg at det blir litt som muntlig eksamen, jeg øver masse masse masse og kommer ikke til å huske noen ting etterpå (men det gikk heldigvis til topps hver gang allikevel).

Ønsk meg lykke til! Og i mellomtiden kan du jo følge oss på Instagram, der oppdateres det litt oftere.

10727232_121187201590155_324777932_n